ΡΑΝΤΖΟΓΛΟΥ---ΠΑΡΤΣΑΛΙΔΟΥ
Αυτόματος
Καθρέπτης
Περιγραφή - μορφολογία
Συσκευή
Οινοχοήας
Περιγραφή - μορφολογία
Η προϊστορία των
αυτομάτων.
Αναμφισβήτητα
τα αυτόματα αποτελούν την τεχνολογία αιχμής κάθε εποχής.
Τα
τρία μεγάλα άλματα που πραγματοποίησε η τεχνική σκέψη στην ιστορική της εξέλιξη
αφορούν: Πρώτον, την εφεύρεση των εργαλείων, των τεχνητών και άψυχων αντικειμένων,
που επεκτείνουν τη δύναμη
τις
ικανότητες και την εμβέλεια του ανθρώπου, όπως το ρόπαλο, το ακόντιο και το
δρεπάνι. Δεύτερον, την επινόηση των μηχανών, που αποτελούν συμπλέγματα
επιμέρους μηχανισμών, ικανών
να
μεταδίδουν κίνηση ή να ενισχύουν φυσικά μεγέθη, και που λειτουργούν
αξιοποιώντας μιαν εξωτερική ενέργεια, π.χ. την ενέργεια του ανθρώπου, ενός
ζώου, του νερού ή του ανέμου,
όπως
το τόξο, η άμαξα και το πλοίο. Και τρίτον, τα αυτόματα, τις αυτοκίνητες εκείνες
μηχανές που κινούνται με ενέργεια εσωτερική, πλησιάζοντας περισσότερο
τη
λειτουργία των ζωντανών όντων. Τα αυτόματα όμως αυτά έχουν πανάρχαιες ρίζες.
Η μηχανή άφεσης των αλόγων στον
ολυμπιακό ιππόδρομο
Ο
Παυσανίας (110-180
μ.Χ.) αναφέρεται στο έργο του «Ελλάδος Περιήγησις» στο μηχανικό Κλεόπα, αγνώστου
εποχής, ο οποίος «εφηύρε και κατασκεύασε τους μηχανισμούς της αφετηρίας στον
ιππόδρομο της Ολυμπίας» (6, 20, 14). Σύμφωνα με τις περιγραφές αυτές «ο αφέτης
του ιπποδρόμου βάζει σε κίνηση (ανακινεί) τη μηχανή που βρίσκεται μέσα σε ένα
βωμό, επιχρισμένο εξωτερικά με κονίαμα, και έχοντας τοποθετημένο πάνω του έναν
χάλκινο αετό. Τότε ένα βαρύ μολύβδινο δελφίνι στερεωμένο πάνω σε ένα μακρύ
ξύλινο δοκάρι πέφτει, ενώ από το βωμό πετάγεται ψηλά ο αετός, γίνεται ορατός
από τους θεατές και ταυτόχρονα κρότος ακούγεται δυνατός» (6, 20, 10).
Η μηχανή
αυτή που περιγράφει ο Παυσανίας πρέπει να ήταν ένας δουλεμένος στον τόρνο
θάλαμος συμπίεσης, μια μορφή καταθλιπτικής αντλίας, εφοδιασμένης με μια
κατάλληλα ρυθμισμένη βαλβίδα εξόδου. Όταν δηλαδή ο αφέτης απελευθέρωνε μια
ύσπληγγα, ένα σύστρεμμα νεύρων, όμοιο με αυτό που είχαν οι καταπέλτες και οι
αφετηρίες των δρομέων, το μολύβδινο δελφίνι έπεφτε λόγω του βάρους του, το
δοκάρι στο οποίο ήταν συνδεμένο λειτουργούσε σαν μοχλός, και το έμβολο μέσα
στην αντλία του βωμού συμπίεζε τον εγκλωβισμένο αέρα μέχρι την εκτίναξη του
χάλκινου αετού.
Η
εσωτερική ενέργεια της μηχανής αυτής ήταν και εδώ η τάση εκτόνωσης του
πεπιεσμένου αέρα.
Ο
μηχανισμός αυτός εφαρμόστηκε πιθανόν στο μεγάλο ναό της Εφέσιας Αρτέμιδος.
ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΑΥΤΟΜΑΤΑ
ΜΕ ΑΝΑΔΡΑΣΗ
Ο αρχαίος
ελληνικός μύθος φαντάστηκε τις αυτοκίνητες μηχανές. Ο προσωκρατικοί φιλόσοφοι
έδειξαν ποιες είναι οι πηγές της εσωτερικής τους ενέργειας: η γη, το νερό, ο
αέρας και η φωτιά. Οι κλασικοί φιλόσοφοι μελέτησαν θεωρητικά τους νόμους της
φύσης και τη λειτουργία των ζωντανών όντων, μελέτησαν την αντίφαση και
ανακάλυψαν την ανάδραση που εξασφαλίζει την αυτόνομη λειτουργία ίων
μηχανημάτων. Και οι Αλεξανδρινοί μηχανικοί ανέπτυξαν την εφαρμοσμένη τεχνική
σκέψη, μελέτησαν τα υδραυλικά και τα πνευματικά συστήματα και κατασκεύασαν
μηχανές με ανάδραση, πρωτότυπα κλειστά συστήματα αυτόματου ελέγχου,
αυτοελεγχόμενα και ανεξάρτητα στη λειτουργία τους. Οι εφαρμογές που εξέτασαν
αφορούσαν ιδιαίτερα τα υδραυλικά ωρολόγια.
Αυτόματος
Καθρέπτης
Περιγραφή - μορφολογία
Κάτω από μια δοκό στερέωσε έναν ξύλινο
αγωγό και προσάρμοσε τροχαλίες. Μέσα από τον αγωγό οδήγησε το σχοινί προς τη
γωνία του τοίχου όπου και έφτιαξε ένα κατακόρυφο σωλήνα στον οποίο ολίσθαινε,
προσαρμοσμένη στο σχοινί μια σφαίρα από μολύβι. Το βάρος κατεβαίνοντας μέσα στο
στενό χώρο του σωλήνα, προκαλούσε τη συμπύκνωση του αέρα. Με τη βίαιη κάθοδό
του, το βάρος εξωθούσε μεγάλη ποσότητα του αέρα αυτού να βγαίνει συμπιεσμένος
μέσα από το στόμιο και να παράγει έναν διακριτικό ήχο. Δεν πρόκειται για
αυτόματο μηχανισμό ανύψωσης του καθρέπτη, αλλά για αξιοποίηση των τριβών στις
τροχαλίες έτσι ώστε ο καθρέπτης να ισορροπεί σε διάφορα ύψη, με τη βοήθεια ενός
αντισταθμιστικού μολύβδινου βάρους. Η δεύτερη παραλλαγή κατά την οποία το βάρος
λειτουργεί σαν έμβολο μέσα σε σωλήνα, συμπιέζει τον εγκλωβισμένο αέρα, τον ωθεί
να διαφύγει από ένα ακροφύσιο και παράγει ήχο.
Συσκευή
Οινοχοήας
Περιγραφή - μορφολογία
Το δοχείο (ορειχάλκινη σφαίρα)
κρατείται από τον βραχίονα δγ και βυθίζεται μέσα στον οίνο,έτσι το δοχείο
γεμίζει. Κλείνεται με τον αντίχειρα η οπή γ, ανασύρεται και μεταφέρεται στο
δοχείο προορισμού. Εκεί απελευθερώνεται η οπή γ και το υγρό χύνεται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου